Saturday, 9 June 2018

PENILAIAN LATIHAN MENGAJAR MAKRO 1


PENILAIAN LATIHAN MENGAJAR
MAKRO TEACHING 1
Bahagian A: Persediaan (25%)
  1. Objektif (5%)
-          Guru pelatih menyatakan objektif pembelajaran secara tepat, jelas dan spesifik dalam rancangan pengajaran harian.
  1. Perancangan:
·         Isi kandungan (5%)
-          Guru pelatih mampu membuat pemilihan ke atas isi pelajaran berdasarkan objektif yang telah ditetapkan iaitu mengenai mengenalpasti bentuk sajak.
·         Strategi + Alat/ Bahan Bantu Pengajaran (5%)
-          Guru pelatih menggunakan pelbagai strategi dalam mencapai objektif yang telah ditetapkan. Strategi yang digunakan oleh guru pelatih dapat dilihat menerusi set induksi, langkah pertama dan langkah kedua pengajaran. Pada set induksi guru menggunakan aktiviti mengenalpasti imej yang berbeza yang dijalankan secara soal jawab. Pada langkah pengajaran 2, guru menggunakan aktiviti Kad Rahsia bagi mengenalpasti bentuk puisi dan pada langkah pengajaran 2 guru menggunakan aktiviti soal jawab. Guru juga menggunakan peta I-think bagi menguji kefahaman murid terhadap isi P&P pada hari tersebut.
·         KBKK/KB/Nilai/Kemahiran Proses Sains (5%)
-          Guru pelatih menerapkan nilai kemanusiaan dalam proses pengajaran dan pembelajaran seperti nilai bantu- membantu. Kemahiran berfikir dalam diri murid juga diterapkan oleh guru pelatih melalui teknik soal jawab. Guru juga menerapkan elemen berfikir secara kritis melalui aktiviti menjana idea selain meneraokan elemen berfikir secara interpersonal.
  1. Pentaksiran (4%)
-          Guru pelatih dilihat melakukan pentaksiran melalui lembaran kerja yang diberikan, peta I-Think dan sesi soal jawab bersama murid.





Bahagian B: Perkembangan (60%)
  1. Permulaan pengajaran (4%)
-          Guru pelatih mewujudkan kesediaan belajar dalam diri murid melalui penggunaan kad imej yang berlainan dimana guru bertanyakan mengenai apakah bentuk atau imej tersebut.
  1. Perkembangan pengajaran (5%)
-          Guru pelatih telah menjalankan kesemua langkah pengajaran berdasarkan kepada apa yang telah dirancang menerusi Rancangan Pengajaran Harian. Setiap langkah yang dilakukan mempunyai kesinambungan bagi memastikan objektif pengajaran dapat dicapai.
  1. Perlaksanaan (5%)
·         Strategi
-          Guru menggunakan pelbagai strategi dalam memastikan objektif pengajaran dapat dicapai. Antara startegi yang digunakan dalaha strategi Pemusatan Guru, Strategi Pemusatan Bahan dan Strategi Pemusatan Murid Strategi yang digunakan oleh guru pelatih dapat dilihat menerusi set induksi, langkah pengajaran satu, langakah pengajaran dua dan penutup . Bagi menjalankan semua aktiviti ini, pelbagai bahan bantu mengajar telah digunakan oleh guru.
·         KBKK/KB/Nilai/Kemahiran Proses Sains
-          Guru pelatih juga dilihat menerapkan nilai kemanusiaan dan kemasyarakatan dalam diri murid seperti nilai bantu membantu dalam diri murid semasa pelaksanaan proses pengajaran dan pembelajaran berlangsung. Guru juga menerapkan nilai berfikir secara kritis yang dilakukan melalui aktiviti menjana idea. Guru juga melatih murid- murid mengenai kemhairan cara belajar seperti mengingat, menulis, bertutur dan mendengar. Kemahiran berfikir juga diterapkan melalui aktiviti soal jawab.
  1. Pengurusan Bilik Darjah/ Makmal (4%)
-          Guru pelatih mewujudkan suasana pembelajaran yang kondusif melalui pengurusan bilik darjah, masa dan aktiviti pembelajaran. Bilik darjah dilihat dalam keadaan teratur dan kemas. Masa yang digunakan untuk setiap aktiviti juga mengikut seperti yang telah dirancang dalam rancangan pengajaran harian. Aktiviti pembelajaran dilakukan dengan baik dan berjalan dengan lancar.

  1. Komunikasi/ Pertuturan (4%)
-          Guru pelatih menggerakkan murid untuk menggunakan bahasa yang berkesan semasa berkomunikasi. Guru pelatih sentiasa peka dengan bahasa yang digunakan oleh murid. Semasa proses pengajaran dan pembelajaran berlangsung, dapat dilihat murid di dalam kelas menggunakan bahasa yang berkesan semasa berkomunikasi di dalam kelas. Selain itu, guru juga berjaya mewujudkan interaksi dua hala di dalam kelas iaitu antara murid dengan guru dan murid dengan murid.
  1. Pencapaian objektif (5%)
-          Guru pelatih berusaha sebaik mungkin untuk memastikan objektif pembelajaran yang dirancang dapat dicapai melalui pelbagai aktiviti yang dijalankan di dalam kelas.
  1. Pentaksiran (4%)
-          Guru pelatih mentaksir dan menilai kerja yang dibuat oleh murid melalui aktiviti lembaran kerja.
  1. Penguasaan Isi Kandungan (4%)
-          Guru pelatih berusaha meningkatkan pengetahuan dari semasa ke semasa
  1. Penyertaan pelajar/ murid (4%)
-          Guru pelatih berjaya melibatkan murid secara aktif dalam semua aktiviti pembelajaran. Murid memberi kerjasama yang baik semasa melaksanakan setiap aktiviti.
  1. Penggunaan Alat/ Bahan Bantu Pengajaran (5%)
-          Guru pelatih cekap menggunakan alat bantu mengajar seperti Buku teks, Gambar , Kertas Sebak, Marker Pen, Buku Teks, Kad Rahsia, Lembaran Kerja, Peta I-Think, Pen dan lain-lain  untuk menarik minat murid.
  1. Penutup (5%)
-          Guru pelatih membuat rumusan pengajaran di akhir pembelajaran berkaitan dengan hasil pembelajaran pada hari tersebut dengan menyoal beberapa orang murid.
  1. Refleksi P&P (4%)
-          Guru pelatih membuat refleksi pengajaran dan pembelajaran.



Bahagian C: Sikap dan sahsiah (10%)
  1. Penampilan diri (5%)
-          Guru pelatih berkeyakinan tinggi semasa mengajar. Penampilan diri kemas. Bersikap mesra dengan murid dengan sentiasa memberi peneguhan positif seperti memberi tepukan kepada murid yang dapat menjawab soalan dengan baik. Selain itu, guru pelatih juga bersopan santun dan berbudi bahasa ketika bercakap.
  1. Ciri-ciri professional (5%)
-          Guru pelatih menunjukkan sikap bertanggungjawab dalam menjalankan tugas ketika mengajar


Markah keseluruhan= 92%



No comments:

Post a Comment