Refleksi Pengajaran dan
Pembelajaran
Tingkatan 5A5
SMK Vivekananda Kuala Lumpur
SAJAK KUNTUM RAHSIA DARI TAMAN TAKDIR
|
Tarikh:
|
10 April 2018 (Selasa)
|
|
Kelas:
|
Tingkatan 5A5
|
|
Matapelajaran:
|
Bentuk dalam sajak Kuntum Rahsia
Dari Taman Takdir oleh W.B Rendra (Antologi Teks Kesusasteraan Melayu
Moden Tingkatan 4 dan 5 Kubentang
Sehelai Peta).
|
|
Hasil Pembelajaran:
|
Hasil Pembelajaran Utama yang saya gunakan ketika proses pengajaran dan
pembelajaran pada hari ini ialah menganalisis bentuk puisi yang dikaji iaitu
sajak Kuntum Rahsia dari Taman Takdir.
Hasil pembelajaran khusus pula saya fokuskan kepada membandingkan
bentuk berbagai jenis puisi yang dikaji dan saya menggunakan dua jenis bentuk
puisi iaitu sajak dan pantun .
Aras yang saya gunakan ialah Aras 1 iaitu menyatakan bilangan rangkap
dan baris dalam puisi yang dikaji dan Aras 2 iaitu menentukan bentuk puisi
tersebut sama ada dalam bentuk terikat atau bebas.
|
|
ABM/bahan sumber yang digunakan:
|
Alat Bantu Mengajar yang saya gunakan ialah buku teks, kad manila,
balang “Cari Dan Tangkap”, lembaran kerja, peta I-Think dan alat tulis. Manakala Bahan Bantu Mengajar atau bahan
sumber yang saya gunakan ialah buku teks, Balang “Cari dan Tangkap”, marker
pen dan papan tulis.
Alat Bantu Mengajar yang saya gunakan seperti Balang “Cari dan Tangkap”
disediakan untuk Langkah 1. Pada bahagian set induksi, saya hanya menyuruh
murid untuk memerhati keadaaan di sekeliling mereka dan mereka perlu memberi
penerangan kepada setiap bentuk yang ada di sekeliling mereka kepada guru.
Balang ‘Cari dan Tangkap’
Balang “Cari dan Tangkap” saya gunakan pada Langkah 1 di mana murid
akan berkumpul di meja tengah dan diketuai oleh guru. Murid dikehendaki untuk
mencari dan mengasingkan bentuk – bentuk kepada sajak. Bentuk yang tidak
diambil kira diasingkan dan murid perlu mencari jawapan kepada bentuk lain yang
telah diasingkan selain daripada bentuk kepada sajak.
Saya juga menggunakan Alat Bantu Mengajar Kad Manila untuk menulis dua
jenis puisi iaitu pantun dan sajak untuk membantu murid mencari perbezaan
bentuk di antara kedua – dua jenis puisi tersebut.
|
|
Strategi pengajaran yang digunakan hari ini (terangkan bagaimana
strategi telah dilaksanakan):
|
Strategi pengajaran yang saya gunakan pada hari ini adalah strategi
pengajaran yang berpusatkan murid. Strategi ini berpusatkan kepada teori
kognitif yang menggalakkan murid untuk berfikir tentang topik yang dipelajari
pada hari tersebut. Dalam Rancangan Pengajaran Harian, saya menggunakan
kaedah dan teknik yang berpusatkan kepada murid seperti aktiviti soal jawab,
penerangan dan permainan balang “Cari dan Tangkap” serta lembaran kerja dan
juga peta I-Think.
Strategi pengajaran seperti teknik soal jawab yang saya gunakan ketika
proses pengajaran dan pembelajaran dilakukan semasa set induksi, langkah 1,
langkah 2 dan pada bahagian penutup. Aktiviti soal jawab ini saya lakukan
selepas saya melakukan penerangan dan juga selepas saya melakukan
aktiviti pengajaran dan pembelajaran
bersama murid di dalam kelas.
Penerangan adalah aktiviti yang saya lakukan dan aktiviti ini
berfokuskan kepada murid. Aktiviti yang berpusatkan kepada murid ini saya
gunakan pada langkah pengajaran saya yang pertama iaitu pada bahagian set
induksi dan pada langkah 1. Strategi
penerangan ini saya lakukan untuk memudahkan murid memahami topik yang
dipelajari pada hari tersebut dan kaedah penerangan ini merupakan salah satu
daripada kaedah yang membantu murid untuk memahami sesuatu topik pada hari
itu dengan lebih jelas. Kaedah penerangan ini saya gunakan untuk menerangkan
kepada murid tentang set induksi yang akan saya lakukan dan penerangan
tentang permainan “Cari dan Tangkap” di mana murid saya perlu mencari bentuk
yang sepadan dengan bentuk puisi yang mereka kaji pada hari tersebut.
|
|
Adakah hasil pembelajaran saya dicapai? Bagaimana saya tahu?
|
Hasil pembelajaran saya pada hari ini tercapai dengan sepenuhnya. Murid
– murid saya berjaya mencapai hasil pembelajaran saya pada hari tersebut.
Hasil pembelajaran utama saya pada hari tersebut adalah :
5.0 Menganalisis bentuk puisi.
Hasil Pembelajaran Khusus :
5.2 Membandingkan bentuk berbagai puisi yang dikaji.
Murid – murid berjaya menganalisis bentuk puisi yang saya ajar pada
hari ini iaitu Sajak Kuntum Rahsia Dari Taman Takdir. Murid berjaya
membandingkan bentuk berbagai jenis puisi yang saya telah jadikan dalam satu
permainan iaitu “Cari dan Tangkap” untuk melihat sejauh mana penguasaan murid
terhadap bentuk puisi yang telah dikaji. Murid juga dapat menyatakan jenis
bentuk puisi lain yang telah saya campurkan dalam satu balang bersama – sama
dengan bentuk puisi yang dikaji pada hari tersebut. Namun, terdapat empat
orang murid yang bertindak pasif gagal mengenal pasti bentuk puisi tersebut
dengan baik.
|
|
Adakah murid saya melibatkan diri secara produktif /aktif? Kalau ya -
bagaimana saya tahu? Kalau tidak – mengapa?
|
Murid saya melibatkan diri secara aktif sepanjang proses pengajaran dan
pembelajaran yang berlangsung di dalam kelas. Ketika saya melakukan semua
aktiviti pada setiap langkah pengajaran dan pembelajaran, mereka aktif
melibatkan diri mereka dan mereka mampu memberi jawapan dan menjawab setiap
soalan yang dikemukakan. Mereka juga aktif melibatkan diri mereka dengan
aktiviti Balang “Cari dan Tangkap” yang memerlukan mereka untuk ke hadapan
kelas dan mengelilingi saya iaitu guru untuk melaksanakan aktiviti Balang
“Cari dan Tangkap”.
Sekiranya mereka tidak memahami pembelajaran aktiviti pada hari ini,
mereka mengangkat tangan dan berjumpa dengan guru. Pelajar yang saya
kehendaki lemah juga mengangkat tangan untuk bertanya namun masih sukar untuk
dia memahami. Apabila saya melakukan aktiviti, murid akan aktif dalam memberi
jawapan dan mereka kerap bertanya soalan kepada saya.
|
|
Adakah saya mengubah rancangan pengajaran saya semasa pengajaran saya?
Mengapa?
|
Saya tidak mengubah rancangan pengajaran harian saya ketika saya
melakukan proses pengajaran dan pembelajaran di dalam kelas.
|
|
Apakah bantuan tambahan, sokongan, dan / atau sumber-sumber lain yang
dapat pertingkatkan pelajaran ini lagi?
|
Bantuan tambahan, sokongan atau sumber – sumber lain yang dapat
mempertingkatkan pelajaran ini adalah bahan teknologi maklumat dan komunikasi
(TMK) seperti bahan multimedia. Bahan TMK ini akan dapat membantu murid untuk
lebih rajin mengikuti proses pengajaran dan pembelajaran di dalam kelas.
Bahan multimedia akan lebih menarik jika menggunakan bahan yang berunsurkan
multimedia dan TMK kerana murid pada hari ini lebih meminati pembelajaran
yang berasaskan teknologi dan multimedia.
Penggunaan TMK dan bahan multimedia akan lebih berkesan untuk melihat
tahap kreativiti dan pemikiran kritis murid. Penggunaan bahan multimedia
seperti Power Point, Kahoot dan Tondoo akan lebih menarik jika
digunakan sebagai bahan pengajaran dan pembelajaran di dalam kelas dan ia bertepatan
dengan kehendak pendidikan yang berpusatkan abad ke-21 iaitu PAKK-21 .
|
|
Jika saya mempunyai peluang untuk mengajar pelajaran ini sekali lagi
untuk kumpulan murid yang sama, apakah yang saya akan buat secara berbeza?
Mengapa?
|
Jika saya mempunyai peluang untuk mengajar pelajaran ini sekali lagi
untuk kumpulan pelajar yang sama, saya akan lakukan dengan cara yang berbeza
kerana pada hari ini , saya mengajar menggunakan bahan maujud tanpa sebarang
penggunaan bahan TMK dan multimedia . Hal ini kerana penggunaan TMK lebih
menarik jika digunakan sebagai bahan pengajaran dan pembelajaran saya di
dalam kelas dan murid akan lebih menumpukan perhatian mereka.
Penggunaan bahan seperti kertas sebak dan bahan maujud yang saya
gunakan lebih banyak menggunakan kos dan ia sukar untuk dibawa ke dalam
kelas. Jika saya menggunakan bahan TMK , ia akan lebih menjimatkan kos
perbelanjaan dan ia semestinya lebih senang untuk dibawa . Tambahan pula,
murid sekolah pada hari ini lebih meminati pengajaran dan pembelajaran yang
bersumberkan TMK kerana aktiviti tersebut lebih menarik dan seiring dengan
kemajuan pada hari ini. Penggunaan TMK
juga lebih mudah kerana pada hari ini, setiap sekolah mempunyai makmal
komputer dan kemudahan internet yang membantu proses P&P menjadi lebih
menarik.
|
|
Apakah teori pengajaran dan pembelajaran yang saya telah praktikan
dalam kelas saya? Terangkan dengan ringkas.
|
Teori membantu saya untuk memahami asas masalah pembelajaran, Teori
dapat memberi panduan kepada saya untuk menyelesaikan masalah murid di dalam
kelas.
Antara teori pembelajaran yang saya praktik di dalam kelas saya adalah
teori behaviourisme yang menumpukan kepada tingkah laku pelajar. Teori
behaviourisme saya praktik ketika aktiviti pengajaran dan pembelajaran di
dalam kelas di mana murid berkumpul di hadapan kelas dan mengelilingi guru
untuk aktiviti Balang “Cari dan Tangkap”. Mereka mendengar arahan dan
mengikuti arahan yang diberi oleh saya.
Saya juga menggunakan teori kognitif yang menilai keupayaan mental
murid untuk mengelola, menyusun, menyimpan dan mengeluarkan semula pengalaman
mereka untuk membolehkan mereka menyelesaikan masalah yang dihadapi. Teori
kognitif digunakan ketika murid menjawab soalan pada lembaran kerja dan
mengisi peta I-Think yang diberikan kepada mereka. Ia juga dapat dilihat
ketika aktiviti soal jawab antara saya dengan murid ketika di dalam kelas.
|


No comments:
Post a Comment