Monday, 21 May 2018

REFLEKSI MAKRO 1


REFLEKSI PENGAJARAN DAN PEMBELAJARAN
MAKRO 1 TINGKATAN 5A5
SMK VIVEKANANDA KUALA LUMPUR 

BENTUK DALAM SAJAK KUNTUM RAHSIA DARI TAMAN TAKDIR 


Tarikh:
10 April 2018 (Selasa)

Kelas:
Tingkatan 5A5

Mata pelajaran:
Bentuk dalam sajak Kuntum Rahsia Dari Taman Takdir olehW.B Rendra (Antologi Teks Kesusasteraan Melayu Moden Tingkatan 4 dan 5 Kubentang Sehelai Peta).

Hasil Pembelajaran:


Hasil Pembelajaran Utama yang saya gunakan untuk pengajaran dan pembelajaran pada hari ini adalah hasil pembelajaran 5.0 Menganalisis bentuk puisi. Hasil pembelajaran khusus yang saya fokuskan adalah menghuraikan bentuk puisi yang akan dipelajari iaitu Sajak Kuntum Rahsia Dari Taman Takdir .

Aras yang saya gunakan ialah Aras 1 iaitu menyatakan bilangan rangkap dan baris yang terdapat dalam sajak Kuntum Rahsia Dari Taman Takdir serta menyatakan bilangan suku kata dan perkataan yang terdapat dalam baris sajak yang dikaji. Saya juga menggunakan aras 1 yang menyatakan rima akhir sajak yang dikaji pada hari ini.
ABM/bahan sumber yang digunakan:


Alat Bantu Mengajar yang saya gunakan ialah buku teks, gambar, kertas sebak dan marker pen manakala Bahan Bantu Mengajar(BBM) atau bahan sumber yang saya gunakan ialah buku teks, Kad Rahsia, lembaran kerja, peta I-Think dan pen.

Alat Bantu Mengajar yang pertama iaitu gambar disediakan untuk set induksi. Pada set induksi, saya menggunakan tiga jenis gambar yang berbeza iaitu gambar arnab, bola ragbi dan bola keranjang. Saya mengarahkan pelajar untuk meneka bentuk yang terdapat pada ketiga – tiga jenis gambar tersebut . Set Induksi ini mempunyai perkaitan dengan topik pengajaran yang saya ajar pada hari tersebut.




Kad Rahsia pula adalah bahan sumber yang saya gunakan untuk pengajaran saya pada langkah pertama. Kad Rahsia ini mempunyai lima kad yang mengandungi bentuk yang terdapat pada sajak iaitu rangkap, baris, rima akhir, suku kata dan patah perkataan. Saya memilih pelajar secara rawak untuk mencabut Kad Rahsia tersebut dan hasil perbincangan mereka ditulis pada kertas sebak yang saya sediakan.

Kad Rahsia

Bahan sumber kertas sebak adalah bahan yang saya gunakan untuk memudahkan pelajar saya berkongsi jawapan yang mereka peroleh dengan rakan pelajar mereka yang lain. Pada kertas sebak tersebut, saya menulis setiap rangkap sajak dan dilekatkan pada papan tulis. Pelajar saya akan menulis jawapan mereka pada kertas sebak dan papan tulis tersebut dan ia menggalakkan mereka untuk berkongsi jawapan dan pelajar lain boleh membuat pembetulan sekiranya jawapan yang diberi adalah salah.

Seterusnya saya juga menggunakan peta I-Think dan lembaran kerja. Peta I-Think diberikan kepada pelajar untuk memudahkan mereka menulis idea dan jawapan mereka pada ruang peta I-Think tersebut. Lembaran kerja yang saya edarkan kepada pelajar adalah untuk tujuan pengukuhan mereka terhadap mata pelajaran yang saya ajar pada hari tersebut.

Strategi pengajaran yang digunakan hari ini (terangkan bagaimana strategi telah dilaksanakan):

Strategi pengajaran yang saya gunakan pada hari ini adalah berpusatkan murid sepenuhnya. Dalam Rancangan Pengajaran Harian, saya menggunakan kaedah dan teknik yang berpusatkan kepada murid seperti aktiviti soal jawab, penerangan dan beberapa aktiviti seperti Kad Rahsia yang melibatkan murid dengan lebih aktif daripada guru.

Untuk menarik perhatian murid , pada bahagian set induksi saya menggunakan imej . Saya menggunakan tiga keping gambar yang berbeza bentuk dan warna . Tiga keping gambar tersebut menunjukkan imej seekor arnab yang berwarna coklat, bola ragbi dan bola keranjang. Murid dikehendaki untuk mencari perbezaan bentuk di antara ketiga – tiga gambar tersebut dan mereka perlu menyatakan setiap perbezaan yang mereka temui.

Untuk merangsang murid ,  saya menggunakan aktiviti soal jawab ketika proses pengajaran dan pembelajaran dilakukan semasa set induksi, langkah pertama, langkah kedua yang penutup. Aktiviti soal jawab ini lazimnya saya lakukan selepas saya melakukan penerangan dan selepas saya melakukan aktiviti pengajaran dan pembelajaran di dalam kelas.

Penerangan ialah perkara yang memfokuskan kepada murid untuk mendengar dan fokus , saya gunakan aktiviti ini pada langkah pengajaran saya yang pertama dan pada bahagian penutup. Kaedah penerangan ini saya lakukan untuk memudahkan pelajar memahami topik yang dipelajari pada hari tersebut. Kaedah penerangan yang saya lakukan sebelum saya melakukan aktiviti seperti Kad Rahsia dan aktiviti yang menggunakan kertas sebak.
Adakah hasil pembelajaran saya dicapai? Bagaimana saya tahu?




Hasil pembelajaran yang saya gunakan pada pengajaran dan pembelajaran pada hari ini dicapai. Murid – murid saya berjaya mencapai hasil pembelajaran saya pada hari tersebut. Hasil pembelajaran utama saya pada hari tersebut adalah :

5.0 Menganalisis bentuk puisi.
      5.1 Menghuraikan bentuk puisi yang dikaji.

Murid – murid berjaya menganalisis bentuk puisi yang saya ajar pada hari tersebut iaitu Sajak Kuntum Rahsia Dari Taman Takdir. Murid berjaya mengenal pasti jenis dan bentuk yang terdapat dalam sajak tersebut. Murid juga dapat menyatakan lima jenis bentuk sajak kepada saya secara lisan dan tulisan iaitu rima akhir, suku kata, patah perkataan, baris dan rangkap. Murid juga dapat mengenal pasti jenis sajak tersebut iaitu bebas.

Walaupun semasa proses pengajaran dan pembelajaran saya di dalam kelas, terdapat 4 orang murid yang tidak berjaya untuk mengikuti proses P&P saya seiring dengan murid yang lain. Mereka lambat untuk memproses maklumat yang mereka peroleh sepanjang proses P&P. Namun, setelah saya melakukan kajian tindakan ke atas 4 orang murid tersebut, mereka berjaya mengenal pasti dan menyatakan bentuk puisi tersebut.
Adakah murid saya melibatkan diri secara produktif /aktif? Kalau ya - bagaimana saya tahu? Kalau tidak – mengapa?


Murid saya melibatkan diri secara produktif dan aktif sepanjang proses pengajaran dan pembelajaran di dalam kelas. Ketika saya melakukan semua aktiviti pada setiap langkah pengajaran dan pembelajaran saya, mereka aktif melibatkan diri mereka dengan memberi jawapan dan menjawab setiap soalan yang saya kemukakan pada mereka.

Sekiranya murid tidak memahami soalan pada lembaran kerja, murid aktif mengangkat tangan dan berjumpa dengan saya untuk bertanya soalan. Apabila saya melakukan aktiviti, murid akan produktif dalam memberi jawapan dan bertanya soalan dan mereka juga produktif melibatkan diri mereka dalam aktiviti Kad Rahsia.
Adakah saya mengubah rancangan pengajaran saya semasa pengajaran saya? Mengapa?

Saya tidak mengubah rancangan pengajaran harian saya ketika saya melakukan proses pengajaran dan pembelajaran di dalam kelas.
Apakah bantuan tambahan, sokongan, dan / atau sumber-sumber lain yang dapat mempertingkatkan pelajaran ini lagi?

Bantuan tambahan , sokongan atau sumber – sumber lain yang dapat mempertingkatkan pelajaran ini adalah bahan teknologi maklumat dan komunikasi (TMK) seperti bahan multimedia. Bahan TMK ini akan dapat membantu murid untuk lebih rajin mengikuti proses pengajaran dan pembelajaran di dalam kelas. Bahan multimedia akan lebih menarik jika dibandingkan dengan bahan maujud seperti kertas sebak.

Murid pada hari ini lebih meminati bahan multimedia seperti ICT kerana penggunaan ICT akan melibatkan mereka untuk menggunakan teknologi dalam proses pengajaran dan pembelajaran mereka. Penggunaan bahan multimedia dan ICT seperti Kahoot, Quizezz, Power Point, dan Teknik Penceritaan Digital melalui perisian movie maker. Bahan seperti ini akan membantu murid untuk lebih memahami  topik pengajaran dan pembelajaran pada hari ini.
Jika saya mempunyai peluang untuk mengajar pelajaran ini sekali lagi untuk kumpulan murid yang sama, apakah yang saya akan buat secara berbeza? Mengapa?
Jika saya mempunyai peluang untuk mengajar pelajaran ini sekali lagi untuk kumpulan yang sama, saya akan lakukan dengan cara yang berbeza kerana cara yang saya gunakan seperti permainan kad rahsia telah difahami oleh murid,

Saya akan melakukan cara yang berbeza mungkin dengan penggunaan teknologi dan maklumat (ICT) . Hal ini disebabkan oleh, pada era kemodenan pada hari ini, setiap sekolah mempunyai kemudahan teknologi maklumat seperti makmal komputer dan ada kelas yang disediakan dengan kemudahan LCD dan Skrin Projector yang memudahkan guru untuk melakukan aktiviti dengan menggunakan bahan yang berbentuk ICT. Perkara ini akan membantu murid untuk lebih aktif dan lebih berminat untuk menyertai proses P&P pada hari tersebut. Murid pada hari ini lebih tertarik kepada bahan pengajaran yang berbentuk ICT seiring dengan kemajuan teknologi pada hari ini. Tambahan lagi, setiap sekolah dibekalkan dengan kemudahan Wi-Fi.
Apakah teori pengajaran dan pembelajaran yang saya telah praktikan dalam kelas saya? Terangkan dengan ringkas.

Teori membantu saya untuk memahami asas masalah pembelajaran, Teori dapat memberi panduan kepada saya untuk menyelesaikan masalah murid di dalam kelas.

Antara teori pembelajaran yang saya praktik di dalam kelas saya adalah teori behaviourisme yang menumpukan kepada tingkah laku pelajar. Teori behaviourisme saya praktik ketika aktiviti Langkah 1 yang memerlukan murid untuk ke hadapan kelas dan mencabut Kad Rahsia daripada guru lalu menulis jawapan di hadapan kelas melalui penerangan. Mereka mendengar arahan dan mengikuti arahan yang diberi oleh saya.

Saya juga menggunakan teori kognitif yang menilai keupayaan mental murid untuk mengelola, menyusun, menyimpan dan mengeluarkan semula pengalaman mereka untuk membolehkan mereka menyelesaikan masalah yang dihadapi. Teori kognitif digunakan ketika murid menjawab soalan pada lembaran kerja dan mengisi peta I-Think yang diberikan kepada mereka. Perkara ini juga dapat dilihat ketika aktiviti soal jawab antara saya dengan murid ketika di dalam kelas.





No comments:

Post a Comment