RANCANGAN
PENGAJARAN HARIAN
MAKRO
TEACHING 3
Kelas
:
5A5
Mata
Pelajaran : Kesusasteraan Melayu
Bilangan
murid :
Tarikh
: 18 Mei 2018
Masa
: 9.00 am – 9.30 am ( 30 minit )
Tajuk
: Gaya Bahasa dalam Sajak Kuntum Rahsia
Dari Taman Takdir (Antologi Teks Kubentang
Sehelai Peta)
Genre
: Puisi
Pendekatan
: Struktural
Objektif
: Pada akhir pembelajaran, murid dapat :
1. mengenal pasti definisi gaya bahasa dalam sajak
Kuntum Rahsia Dari Taman Takdir melalui Peta I-Think dan Soal Jawab.
2. menyatakan sekurang – kurangnya tiga jenis aspek
gaya bahasa daripada empat jenis melalui aktiviti Tarsia.
Hasil
Pembelajaran :
|
HPU :
6.0
Menganalisis gaya bahasa dalam puisi.
|
ARAS
|
|
HPK
6.1
Menerangkan definisi gaya bahasa dalam puisi.
6.2
Menganalisis unsur bahasa dalam puisi yang dikaji.
|
Aras 1
i.
Menyatakan definisi gaya bahasa.
ii.
Menyenaraikan aspek gaya bahasa
Aras
2
i.
Menerangkan asonansi, aliterasi,
metafora dan penggunaan kata ganda dalam puisi.
|
Elemen Merentas Kokurikulum :
Ilmu :
Pendidikan Bahasa Melayu
Kemahiran
Nilai Tambah :
i.
Kemahiran Berfikir :
a. Kritis
: Menjana idea
ii.
Kecerdasan Pelbagai : Intrapersonal ,
Verbal Linguistik
iii.
Kemahiran Belajar Cara Belajar :
Mencatat Nota , Bertutur , Mengingat, Menulis
iv.
Pembelajaran konstruktivisme
Sumber
: Antologi
Teks Kesusasteraan Melayu Moden Tingkatan 4 dan 5 “ Ku Bentang Sehelai Peta” 2014, DBP : Kuala Lumpur.
Pengetahuan
Sedia Ada : Murid tahu mendeklamasikan sajak.
Bahan
Bantu Mengajar : Buku teks, Marker Pen, Papan Tulis,
Komputer, LCD, Skrin Putih, Kad Tarsia.
Bahan
Bantu Belajar : Buku Teks, Kertas Sebak, Kad Tarsia ,
Lembaran Kerja, Peta I-Think, Pen.
|
LANGKAH DAN
MASA
|
ISI PENGAJARAN
|
AKTIVITI
PENGAJARAN DAN PEMBELAJARAN
|
CATATAN
|
|
Set
Induksi
(5
minit)
|
Tayangan video
Tayangan video Fynn Jamal : Terbang
Tunduk
|
1.Guru menayangkan video Fynn Jamal
Terbang Tunduk dan murid dikehendaki untuk memberi perhatian.
2. Murid dikehendaki untuk meneliti
penggunaan bahasa yang digunakan dalam lirik lagu tersebut.
3. Murid dan guru bersoal jawab
terhadap pemerhatian yang dilakukan oleh murid terhadap video yang
ditayangkan oleh guru.
|
Bahan Bantu :
Komputer
Skrin
Layar
LCD
Video
Kaedah :
Kelas
Pemerhatian
Teknik yang digunakan :
Soal
Jawab
Kemahiran Nilai Tambah :
Kemahiran
berfikir kritis : Menjana Idea
Kecerdasan
Pelbagai :
Visual
– Ruang
Intrapersonal
|
|
Langkah
1
(
10 minit)
|
Menerangkan
definisi gaya bahasa dalam puisi.
Soal
Jawab :
Soalan
: Adakah anda memahami maksud atau definisi gaya bahasa.
Jawapan
Jangkaan : Ya, kami faham cikgu. Unsur bahasa yang indah yang digunakan oleh
penulis untuk menjelaskan perasaan melalui karya.
|
1 Guru menerangkan
kepada murid tentang definisi gaya bahasa kepada murid terlebih dahulu.
2. Kemudian , murid dikehendaki untuk
mencatat maklumat dalam peta I-Think.
3. Murid dipilih secara rawak untuk menerangkan definisi gaya bahasa
seperti yang diterangkan oleh guru.
4 Setelah selesai , guru dan murid
bersoal jawab tentang definisi gaya bahasa yang telah dipelajari.
*Pentaksiran :
-Pentaksiran melalui Peta
I-Think.
|
Bahan
bantu :
Peta I-Think
Papan tulis
Marker Pen
Power point
Skrin LCD
Komputer
Kaedah
:
Kelas
Teknik digunakan :
Penerangan
Soal
Jawab
Kemahiran Nilai Tambah :
Kemahiran
berfikir secara kritis : Menjana Idea
Kemahiran
Belajar Cara Belajar:
-
Mengingat
-
Mendengar
-
Bertutur
Kecerdasan
Pelbagai :
-
Interpersonal
|
|
Langkah
2
(
15 minit )
|
Analisis
unsur bahasa dalam puisi.
Kad Tarsia
Lembaran Kerja : Lampiran 1
|
1. Guru menerangkan kepada murid tentang
unsur bahasa yang terdapat dalam puisi secara umum.
2. Murid mencatat maklumat dalam Peta I-Think.
3. Guru menerangkan tentang aktiviti Tarsia kepada murid untuk aktiviti yang
akan dilakukan supaya murid dapat mengenal pasti unsur bahasa yang terdapat
dalam puisi.
4. Murid dibahagikan kepada dua
kumpulan untuk menyelesaikan permainan
Tarsia yang akan diberi oleh guru.
5. Wakil setiap kumpulan yang terpilih
ke hadapan kelas dan menyelesaikan aktiviti Tarsia dengan memberikan jawapan
berdasarkan tajuk pembelajaran pada hari ini.
6. Murid diedarkan lembaran kerja
sebagai pengukuhan .
*Pentaksiran : Pentaksiran
melalui aktiviti Tarsia.
- Pentaksiran melalui
aktiviti lembaran kerja.
|
Bahan Bantu :
Lembaran
Kerja
Peta
I-Think
Marker
Pen
Buku
Teks
Kad
Tarsia
Power
Point
LCD
Skrin
Putih
Komputer
Kaedah :
Kumpulan
Perbincangan
Teknik digunakan :
Soal
Jawab
Lembaran
Kerja
Kemahiran Nilai Tambah :
Kemahiran
berfikir secara kritis:
Menjana Idea
Kemahiran
Belajar Cara Belajar:
-
Mengingat
-
Mendengar
-
Bertutur
Kecerdasan
Pelbagai :
- Intrapersonal
- Linguistik
|
|
Langkah
3
|
Menerangkan
asonansi, aliterasi, metafora dan penggunaan kata ganda dalam puisi.
Peta I-Think
|
1. Guru menerangkan semula kepada
murid secara ringkas tentang asonansi, aliterasi, metafora dan penggunaan
kata ganda dalam sajak Kuntum Rahsia Dari Taman Takdir.
2. Murid mencatat nota pada peta I-Think yang diedarkan.
3. Murid dikehendaki untuk menerangkan semula asonansi, aliterasi, metafora dan
penggunaan kata ganda dalam sajak berserta contoh kepada guru dan murid lain.
4. Murid dan guru melakukan aktiviti
soal jawab.
*Pentaksiran :
- Pentaksiran melalui Peta
I-Think.
- Pentaksiran melalui
aktiviti penerangan.
|
Bahan Bantu :
Peta
I-Think
Marker
Pen
Buku
Teks
Power
Point
LCD
Skrin
Putih
Komputer
Kaedah :
Individu
Teknik digunakan :
Soal
Jawab
Penerangan
Kemahiran Nilai Tambah :
Kemahiran
berfikir secara kritis : Menjana Idea
Kemahiran
Belajar Cara Belajar:
-
Mengingat
-
Mendengar
-
Bertutur
Kecerdasan
Pelbagai :
- Intrapersonal
- Linguistik
|
|
Penutup
(
5 minit )
|
Rumusan
|
1. Guru membimbing murid untuk membuat
rumusan tentang pelajaran hari ini.
2. Murid memberikan tumpuan terhadap
rumusan yang diberikan oleh guru. Guru menegaskan tentang gaya bahasa yang
terdapat dalam sajak.
4. Murid bersoal
jawab dengan guru tentang gaya bahasa yang terdapat dalam sajak.
*Pentaksiran : Pentaksiran
secara lisan melalui aktiviti soal jawab.
|
Bahan Bantu :
Marker
Pen
Papan
tulis
Power
Point
Skrin
Putih
LCD
Komputer
Kaedah :
Kelas
Teknik digunakan :
Soal
Jawab
Kemahiran Nilai Tambah :
Kemahiran
berfikir secara kritis : Menjana Idea
Kemahiran
Belajar Cara Belajar :
Mendengar
Bertutur
Kecerdasan
Pelbagai
-
Intrapersonal
|
LAMPIRAN
1
LEMBARAN
KERJA
Latihan Pengukuhan 1
Jawab soalan di bawah
dengan tepat .
1. Apakah yang
dimaksudkan dengan gaya bahasa ?
|
baja bahagia, bunga – bunga harapan (Rangkap1 Baris 5)
|
2.
Rajah 1 : Sajak Kuntum Rahsia Dari Taman Takdir, W.B
Rendra
(Antologi Teks Kesusasteraan
Melayu Tingkatan 4 dan 5Kubentang Sehelai
Peta)
Berdasarkan Rajah 1 di atas, gaya bahasa
apakah yang mewakili contoh yang telah diberikan ? Nyatakan definisi .
3. Berikan contoh gaya bahasa Asonansi
dengan lengkap .
4. Isi tempat kosong pada kotak yang
disediakan dengan tepat berdasarkan apa yang anda pelajari pada hari ini .
Gaya
Bahasa dalam Sajak Kuntum Rahsia Dari Taman Takdir
|
Gaya
Bahasa
|
Contoh
/ Huraian
|
|
Asonansi
|
|
|
Aliterasi
|
|
|
|
Contoh : baja – baja bahagia , bunga –
bunga harapan (R1, B5).
|
|
Penggunaan
Kata Ganda
|
|





No comments:
Post a Comment